SKAPA AFFÄR

VÄLJ EN AFFÄRSUTVECKLINGSSERIE


ELLER STÄLL EN FRÅGA OM ANPASSAT INNEHÅLL

Vi har digitala affärsutvecklingsserier eller träffar på plats. Du kan köpa en hel serie inklusive coachning, eller de delar du har behov av. Passar inte utbudet så skräddarsyr vi efter din destinations förutsättningar och behov.

Nedan hittar du exempel på en affärsutvecklingsserie online som vänder sig till nya företagare eller de som är mer erfarna. Du kan välja att köra båda spåren för att sen låta företagen mötas. Vår erfarenhet säger att det ofta saknas en eller flera pusselbitar för att skapa de riktigt bra cykelpaketen. Med hjälp av våra pedagogiska verktyg kan företagen fortsätta att ta fram produkter efter avslutad kurs.  Kontakta oss så hjälper vi dig med en offert. Under våra digitala kurser strävar vi efter engagemang från deltagarna och hög energinivå. Därför har vi delat in utbildningserien i fler men korta steg och har ett maxantal per tillfälle. 

Planeringsfasen

Ansökan av projektmedel, cykelhubar, infrastruktur, vision, fallgropar att se upp med. Vi rekommenderar projektstöd eller:

Uppstartsfasen

Projekledarstöd, markägarkontakter, skyltning, målgruppsanalys klimatanpassningsanalys mm. Vi rekommenderar projektstöd, analys och:

Uppbyggnadsfasen

Avtal, kontrakt, utbildningar för besöksnäringen, leddragningar, ledbyggarskola mm. Vi rekommenderar affärsutvecklingsserier och:

Etableringsfasen

Från projekt till affär. Entreprenörsskap, marknadsföring, paketering, hemsida, mm. Vi rekommenderarar affärsutvecklingsserier och kurs 6.

Driftfasen

Från projekt till drift. Huvudmannaskap, ersättningsmodeller, paketering, marknadsföring och sälj mm. Vi rekommenderar projektstöd och affärsutvecklingsserier.

AFFÄRSUTVECKLING ONLINE; SKAPA SÄLJBARA PAKET

FRÅN IDÉ TILL FÄRDIG PRODUKT

Affärsutvecklingsserien ska stötta och utbilda företagare i två parallella spår. Målet är att utbilda, coacha och stötta företagare till att skapa bokningsbara och säljbara produkter. I kursen ingår ett kursmaterial med flera konkreta verktyg som deltagarna kan använda varje gång de ska paketera en ny produkt. (Se exempel)


Hur mycket tid går åt för företagen?


Utbildningsserien genomförs online, och tar 2-3 h per tillfälle. Till varje tillfälle följer en arbetsuppgift med, som deltagaren förväntas lösa till nästa tillfälle. Deltagarna behöver räkna med att avsätta minst dubbelt så mycket tid som för de olika utbildningstillfällena, för att själva arbeta vidare mellan träffarna. Räkna med minst 30 h arbetsinsats.


Målgrupp och spår


Spår 1: är till för nystartade företag eller de som funderar på att bli företagare inom cykel. Det kan tex vara guide eller eventföretaget, eller den som vill bli cykeluthyrare.  


Spår 2: vänder sig till de som redan driver en verksamhet inom besöksnäringen, men som vill lära sig mer om cyklister som kundgrupp. Det kan vara en boendeanläggning som vill bredda eller rikta om sin verksamhet, eller evenemangarrangören som vill skapa fler produkter.


Vi ger dig en offert med utförlig beskrivning av träffarna. Nedan ser du innehållet i korthet:


Träff 1
Inspirationskväll: Målet är att skapa en bild av nya företagsmöjligheter kopplat till cykling i din destination. Vi visar bra exempel från andra områden, hur 2020:s bäst säljande paket såg ut och vår framtidsspaning på vad som kommer och vilka jobb som kommer behövas. Vi går också igenom vad de två spåren handlar om.


Träff 2 


Spår 1, Ny i branschen? Inspirations-och kunskapsdel för att tydliggöra vad en ny cykelföretagare kan tjäna pengar på.

Spår 2, Nyfiken på cyklisten: Vi berättar vad det kan innebära för dig att vända dig mot kundgruppen cyklister. Vad vill en cyklist ha och vad innebär det att bli cykelvänlig?


Träff 3


Spår 1, Målgrupp: Genomgång av målgrupper. Vem ser jag som kund/kunder?
Anpassad målgruppsanalys för nya företagare.

Spår 2: Målgrupper och matchning: Målet är att jobba med dina målgrupper för att lägga grunden till säljbara produkter. Vi använder vårt verktyg Målgrupp, där vi hjälper företaget att matcha kunden med utbudet. 


Träff 4


Spår 1, Prissättning: Målet är att påbörja arbetet med paketering och priser genom att tänka baklänges. Vilken timlön behöver jag ha för att leva på mina produkter?

Spår 2, Cykelvänlighet: Vad förväntar sig din drömkund? Service och utbud. Vi använder vårt verktyg Cykelvänlighet med Bra/Bättre/Bäst, en utvecklingstrappa för företag.


Träff 5


Spår 1, Paketera för cyklister: Vad innehåller ett bra paket? Exempel från Sweden by bikes mest säljande produkter/kategorier med olika teman och säsongs-variationer. Paketreselagen och resegaranti, vad är det?

Spår 2, Cyklisters kundresa: Marknadsanalys. Vi tittar på olika affärsmodeller och använder vårt verktyg, Kundresan.


Träff 6


Lär känna varandra: Dags för grupperna i de olika spåren att träffas. Det är nu vi skapar en framtid (affär) tillsammans. Som arrangör kan du ordna detta steg själv eller låta oss skapa ett Tinder för cykelentreprenörer online. 

Träff 7


Sälj in ditt paket: Inspirationsföredrag för alla deltagare. Vet du vad en skitig öl eller Mick-Jagger generationen är, eller vad cyklister går igång på? Inte? Detta är ett måste-föredrag och får igång företagen att skriva de sista säljande texterna till paketen.

Pris 


Utbildningsserien för spår 1 och 2 kostar 168 000 kr exkl moms. Då ingår arbetsmaterial eller verktyg till varje moment, som hjälper företagen framåt i processen mellan träffarna. Vill du att vi coachar företagen under tiden? Kontakta oss för prisuppgift. (Pris gäller 2021)

CYKLISTER I SOCIALA MEDIER, VAR FINNS DE?

MARKNADSFÖR DIG ENKELT, ROLIGT OCH BILLIGT

Målet är att ta reda på var cyklisterna finns och hur man billigt och enkelt kan nå dem. Det är också att lära deltagarna några enkla appar och knep för
att fota, filma och härma duktiga influencers. Det finns mängder av utbildningar för att bli bättre på att fota/filma/sprida kunskap på sociala medier. Men du måste börja från dina förutsättningar, den tid du har, din nivå och vad du har för utrustning. Oftast enbart telefonen. 


Hur mycket tid går åt för företagen?


Utbildningsserien genomförs online, och tar 2-3 h per tillfälle. Från tillfälle 1 får deltagarna en arbetsuppgift att lösa till tillfälle 2. Deltagarna behöver räkna med att avsätta ca 7 h totalt för utbildningen. 


Tillfälle 1


Var finns cyklisterna och hur når jag dem?  Vad vill cyklisterna veta och hur förmedlar jag det?


Tillfälle 2


Workshop: Redigera med hjälp av appar i telefonen för foto och film.
Det ska vara enkelt, billigt och snabbt att redigera och dela. Målet är att skapa flera bra bilder att använda i sociala medier. 


Extra tillfälle 3 h


Skapa som proffsen. Vi tar hjälp digitala gratisverktyg för att skapa layouter som proffsen. Vi skapar bilder och filmer för inlägg (tex Linkedin, instagram, facebook, Tik-Tok eller det du föredrar). Vi skapar snygga mallar för inbjudningar, fb-inlägg eller omslag.


Målgrupp


Projektledare, entreprenörer, affärs- och destinationsutvecklare på kommuner och regioner.


Pris

15 000 kr exkl moms för tillfälle 1 och 2. Extra tillfälle 7500 kr ex moms.  

(Pris gäller 2021)

Skapa exponentiell tillväxt genom att synas



Vi får ofta frågan: 


"När kommer cykelkunden?"


Svaret är: 


"När det finns ett erbjudande"